Autobatterij plat? Oorzaken en oplossingen

2019_CX-30_Girona2019_Details_04

Wat veroorzaakt een platte batterij? Hoelang moet een autobatterij weer opladen? Voorkom met de tips van Mazda dat uw autobatterij plat raakt of snel verslijt.

U opent het portier, stapt in en wilt uw auto starten. Helaas lichten de dashboardlampjes slechts heel kort op. Ook het licht van de koplampen straalt zwak. Uw poging om de auto te starten faalt… Herkenbaar? De kans is groot dat in dergelijk geval de autobatterij plat is. Wat is daar de oorzaak van? Hoe kan u dit verhelpen? En bovenal: hoe voorkomt u dat het nogmaals gebeurt?

 

WAT IS DE OORZAAK VAN EEN PLATTE BATTERIJ?

  1. U liet uw portier open? U vergat de koplampen uit te schakelen? De radio of binnenverlichting bleven een tijdje aan (zonder dat de motor draaide)? Inderdaad: verstrooidheid is een van de meest voorkomende oorzaken. Om te voorkomen dat de autobatterij plat gaat, is het belangrijk om steeds alle functies die elektriciteit vereisen uit te schakelen alvorens u de auto verlaat. Bij de meeste recente Mazda-modellen gebeurt dit automatisch zodra u de wagen sluit.
  2. De batterij kan ook verzwakken door zeer lage buitentemperaturen (0°C of minder). En een batterij die al verzwakt is door de koude, moet extra moeite doen om de auto gestart te krijgen. Let op: ook hoge temperaturen kunnen de levensduur van de batterij negatief beïnvloeden.
  3. Indien uw auto een lange tijd stilstaat of u hem enkel gebruikt voor korte ritjes, kan de autobatterij ook plat raken. Reden hiervoor is dat het opladen van de autobatterij automatisch gebeurt tijdens het rijden. Het ontladen daarentegen gebeurt tijdens handelingen die veel vermogen vragen, zoals het starten van de auto. Als u de auto dus bijna uitsluitend gebruikt voor korte ritten (minder dan 25km) wordt de autobatterij intensief gebruikt bij het starten, maar krijgt ze niet voldoende tijd om zich opnieuw op te laden. Ook zal een batterij die te lang inactief is, vanzelf leeg raken. Vandaar het belang om regelmatig met de auto te rijden.
  4. Een andere potentiële schuldige is de dynamo. In het geval van een defecte dynamo is het voltage te hoog of te laag tijdens het opladen van de batterij waardoor deze zelf ook defect kan raken.
  5. Ten slotte is er ook nog slijtage. U moet weten dat de gemiddelde levensduur van een autobatterij 4 jaar En aangezien het niet mogelijk is om een versleten autobatterij te repareren, zal u ze dan sowieso moeten vervangen.

WAT MOET U DOEN WANNEER DE AUTOBATTERIJ PLAT IS?

Als de autobatterij plat is, kan u best de hulp van een pechverhelpingsdienst inroepen. Sommige automobilisten trachten echter graag zelf uit te zoeken hoe ze hun autobatterij terug kunnen opladen. Misschien zelfs met behulp van startkabels die een werkende batterij met de platte verbinden. Maar wees u ervan bewust dat dit niet zonder enig risico is! Een verkeerde handeling of het verkeerde materiaal gebruiken, kan leiden tot een beschadiging van de elektronische componenten van beide motoren. En dan bent u verder van huis natuurlijk! Vertrouw een lege autobatterij dus steeds toe aan een professional!

Wie in België een nieuwe Mazda inschrijft, geniet, zonder meerprijs van het Road Care Everywhere-programma. Gratis pechverhelping in heel Europa voor nieuwe wagens die ook onderhouden worden door ons.

HOELANG MOET EEN AUTOBATTERIJ OPLADEN?

Het korte antwoord: als de autobatterij plat is, duurt het gemiddeld 10 uur om deze weer volledig op te laden. Normaal gezien moet de autobatterij opladen gedurende 1 tot 4 uren alvorens de auto opnieuw gestart kan worden.

Het meer gedetailleerde antwoord: hoelang een autobatterij moet opladen, is afhankelijk van zowel de grootte van de batterij als het aantal ampère van de oplader. Beschikt u over deze info? Bereken dan heel eenvoudig de oplaadtijd door de batterijcapaciteit te delen door het aantal ampère van de oplader.

Heeft de autobatterij bijvoorbeeld een capaciteit van 100Ah en de oplader een stroomsterkte van 10A dan mag u uitgaan van 10 uur oplaadtijd (100Ah/10A= 10). Uiteraard is dit een theoretische berekening die u als een indicatieve benadering van de reële oplaadtijd dient te beschouwen.

LAAT U NIET ONAANGENAAM VERASSEN DOOR UW AUTOBATTERIJ

Wilt u te allen tijde zorgeloos de baan op? Zorg er dan voor dat uw autobatterij steeds voldoende opgeladen is. De spanning moet ongeveer 12 volt bedragen wanneer uw voertuig stilstaat en 14 volt bij het starten. U kan dat spanningsniveau van de autobatterij heel makkelijk controleren met een voltmeter. Indien u er geen bij de hand heeft en uw batterij tekenen van zwakte vertoont, is het aangewezen om ons te contacteren.

De levensduur van de batterij verlengen is niet mogelijk door onderhoud. Wel gaan we altijd kunnen zien in welke conditie de batterij zich bevindt en of u bijvoorbeeld problemen kan verwachten bij de eerste winterprik.